maanantai 16. huhtikuuta 2012

Opiskelijakyselyn tulokset uskonnon täppärikursseilta ja filosofiavideoita

Tässä lupaamiani tuloksia. Käytin samaa kyselyä, jota Ismo käytti maantieteen kurssilla, jotta tuloksia voidaan edes jollakin tavalla vertailla. Toki otokset ovat liian pieniä mihinkään tilastollisiin analyysiin - tässäkin kyselyssä vastaajien määrä oli vain 13 - mutta aika samansuuntaisilta tulokset näyttävät.


Avokysymyksissä opiskelijat saivat luetella, mihin oppiaineisiin tablettitietokoneella opiskelu voisi sopia, ja eri vastauksissa tulivat mainituiksi lähes kaikki oppiaineet, ehkä kuitenkin useimmin reaaliaineet. Työtapoihin, kurssin toimivuuteen ja iPadeihin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Yhdellä vastaajalla oli selvästi kielteinen kokemus täppärin käytöstä kurssilla. Kommentit asettuivat seuraavien ääripäiden välille, mutta kuten sanottu, selvästi positiiviselle puolelle: "Tabletteja vaan lisää ja sassiin. Vihkoon kirjoittaminen on niin viime vuosituhatta. Tablettien pitäisi olla jo aivan yhtä normaali asia kouluissa kuin vihko tai oppikirja." "En halua Ipadia enää yhdellekkään kurssille. Kurssitarjottimeen voisi merkitä jos kursseissa on käytössä ipadit."

Päättymässä olevan jakson aikana iPadit olivat varattavissa eri oppiaineille oppituntikäyttöön. Vein niitä aika usein kirkkohistorian ja filosofian tunneille. Kirkkohistoriassa ne toimivat ehkä atk-luokan korvikkeena eli lähinnä tiedonhaussa. Muutamat opiskelijat, joilla oli jo ennenstään Dropbox-tili, tekivät muistiinpanoja tai käsitekarttoja ja tallensivat ne DBoxiin. Jos laite ei ole henkilökohtaisessa käytössä, on juuri olennaista, että tuotokset saa jonnekin talteen ja että ne aukeavat tarvittaessa muullakin tietokoneella.

Filosofian kurssin loppupuolella teimme "opetusvideoita". Minulla on tapana näyttää filosofiassa käsiteltäviin teemoihin liittyviä videonpätkiä, mutta niitä ei ole juuri suomeksi saatavilla. Sinänsä englannin kielen käytön ei pitäisi olla ongelma, sillä lukiolaiset ovat sitä jo kauan opiskelleet. Sitä paitsi sehän on autenttista vieraan kielen käyttämistä, jota ei koulussa todellakaan liene liikaa! Myönnän kuitenkin, että filosofia voi olla haasteellista suomeksikin, joten rupesimme korjaamaan tilannetta omilla videoilla. Käytimme toteutuksessa Animation Creator HD -ohjelmaa sekä pädien omaa videokameraa, jolla kuvattuja otoksia muokattiin iMoviella. Valitettavasti meillä ei ollut tähän projektiin kovin paljon aikaa, joten videot ovat aika viimeistelemättömiä ja lyhyitäkin. Ei anneta kuitenkaan sen häiritä, niitä oli kiva tehdä ja ehkäpä opittiinkin jotain! Ne ovat julkisina YouTubessa kanavalla Lukion Filosofia. Hakusanalla "lukionfilosofia" pitäisi myös löytyä.

Tänään iPadit jaettiin yhdelle Lyseon terveystiedon ryhmälle henkilökohtaisiksi laitteiksi kevään viimeisen jakson ajaksi. Tästä kurssista kuulette jatkossa!